Τρίτη 28 Φεβρουαρίου 2012

......έχε το νου σου στο παιδί. (10o)

              Πάλι σχολείο σήμερα; Το όραμα ενός άλλου σχολείου....
       Γιατί άραγε σήμερα το παιδί μας δεν θέλει να πάει σχολείο; Πρώτα απ΄ όλα είναι «δύσκολο» να το αποδεχτούμε. Είναι «βαρύ» να το σηκώσουμε. Είναι «επαναστατικό» να το φωνάξουμε. Είναι όμως λυτρωτικό να το κουβεντιάσουμε. Χωρίς φόβο, ντροπή, απογοήτευση, ενοχές.
      Ναι, εμείς οι δάσκαλοι, εμείς οι γονείς πρέπει να το πούμε. Να το δούμε. Έτσι κάνουμε το πρώτο βήμα. Έτσι βλέπουμε το πρόβλημα. Στην κατανόηση και αποδοχή του κρύβεται η μισή λύση του. Όλοι θέλουμε. Όλοι ονειρευόμαστε οι μαθητές μας να έρχονται το πρωί κοντά μας με λαχτάρα. Με γέλιο στα χείλη. Με φτερά στα πόδια. Έτσι θα ‘μαστε κι εμείς εκεί με αγκαλιά γεμάτη έκπληξη και θαυμασμό. Όμως το νιώθουμε πως δεν είναι έτσι. Απ΄ το «καλημέρα», απ΄ το άνοιγμα της τσάντας, απ΄ το αφηρημένο βλέμμα, απ’ την επιθετική συμπεριφορά… Νιώθουμε βαθιά πως κάτι θέλουμε ν’ αλλάξει. Κι όπως πάντα μέσα στην ιστορική διαδρομή ο δάσκαλος «σήκωσε τη σημαία», πρέπει να το τολμήσουμε τώρα.
       Έχουμε ξεχάσει το «λόγο» του ποιητή, τον ποιητικό λόγο, το λόγο της ψυχής, της αλήθειας, της δημιουργικής σκέψης.Όμως η γνώση δεν διδάσκεται, βιώνεται. Κι εμείς πρέπει να ανοίξουμε το δρόμο. Να βρούμε τη δύναμη της ανατροπής, της αναίρεσης. Έχουν αρχίσει να φαίνονται ήδη οι πρώτες προσπάθειες δασκάλων που αγωνιούν, που απορούν και δοκιμάζουν. Πρέπει να γίνει κανόνας. Πρέπει να γίνει καθημερινό σχολικό βίωμα η μαγεία στην τάξη, η λαχτάρα για μάθηση. Ας τολμήσουμε ν΄ αφήσουμε, μια μέρα, στην άκρη τις τσάντες. Να ανακαλύψουμε όχι μέσα από το βιβλίο αλλά από μέσα μας, με τη δύναμη της γλώσσας ν΄ αφουγκραστούμε την ψυχή. Να συναισθανθούμε, να μοιραστούμε, να εξερευνήσουμε. Θα ‘ναι υπέροχο αν αυτό γίνει έξω από την τάξη. Μέσα στη φύση. Εκεί που η τελειότητα γίνεται ολοφάνερη με τη γαλήνη που αποπνέει..
      Αλλά ας είναι κι εδώ μέσα στην τάξη, μέσα στους ίδιους τοίχους που μας βλέπουν κάθε μέρα. Εδώ με χαρτί μόνο τη ματιά και πένα την ψυχή. Με εργαλείο την ποιητική γλώσσα, τη γλώσσα του παραμυθιού, τη γλώσσα που είναι η πιο κοντινή στον άνθρωπο που μπορεί να αγγίξει έννοιες, κανόνες αβίαστα, έτσι που τα παιδιά να νιώθουν πως τ’ ανακαλύπτουν με τη δική τους διαδρομή.
      Η «καλημέρα» μας σήμερα  μπορεί να φέρει μαζί της ένα πρόβλημα για λύση… Μα δεν είναι η ζωή μας όλο προβλήματα; Δεν είναι το πιο φυσικό να μάθουμε από μικροί να τα λύνουμε; Όχι μόνο τα προβλήματα που επιδέχονται μια μόνη λύση μα κι εκείνα που δίνουν την ευκαιρία να γεννηθούν ιδέες, να υπάρξουν συγκρούσεις, να ακουστούν αμφιβολίες. Ζωντανό το πρόβλημα, κομμάτι της ζωής, στο σχολείο, στο σπίτι, στη γειτονιά. Τους δίνουμε έτσι την ευκαιρία να παράγουν σκέψη, να κρίνουν και να δημιουργούν. Να αναλύουν και να συνθέτουν. Να απορρίπτουν και να επιλέγουν. Όχι μέσα στα άψυχα τετράγωνα του σχολικού βιβλίου. Μα μέσα απ΄ το ζωντανό υπαρκτό ερωτηματικό που σιγά –σιγά θα μάθουν τα ίδια να καταθέτουν με τη λαχτάρα να συμπορευτούμε μαζί τους στη λύση. Από το να φτιάξουμε ένα εργαλείο, μέχρι να δημιουργήσουμε έναν κήπο, να οργανώσουμε μια γιορτή, να βάψουμε την τάξη, να.. να….
     Έτσι του δίνουμε ευκαιρίες να συνεργαστεί, να ψάξει, να μετρήσει, να αποτύχει, να ξαναδοκιμάσει, να αγοράσει, να σχεδιάσει, να τραγουδήσει, να φτιάξει χάρτες, να καταστρώσει σχέδια για να βρει την καλύτερη λύση, να νιώσει ικανοποίηση, απογοήτευση, χαρά, περηφάνια μα τελικά αυτοεκτίμηση.
                                                    της Σοφίας  Ταναΐνη, εκπαιδευτικού
Το άρθρο αυτό πρωτοδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα του Ομίλου Επιμόρφωσης Γονέων «Τα παιδιά μας κι εμείς» (έδρα Βροντάδος Χίου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου